Recenze: Restart

Recenze: Restart

restart

Četla jsem hodně chvalozpěvů na knížku Restart zakladatelů firmy 37signals Jasona Frieda a Davida Heinemeiera Hanssona. Takže jsem po ní nadšeně skočila, když na mě v knihovně šibalsky zamrkala z poličky. První dojmy však byly zklamáním. Stačí však pochopit filozofii autorů a krátkým stručným kapitolám propadnete.

Všechno špatně

Je tam vše a jinak, než čekáte. Zapomeňte, co jste si dosud mysleli o podnikání. Ostatně dost bylo „podnikatelů“. Říkejme si iniciátoři. V současné době získává podnikání úplně nové rozměry. Žijeme v době, která boří mýty a tomu je potřeba se přizpůsobit. Ba co víc – využít situaci na maximum.

Do deseti oddílů je zařazeno 86 tipů, které otevírají novou realitu v budování byznysu. Začíná se zhurta – demontáží a radou ignorujte reálný svět. Protože lidé z reálného světa jsou plni pesimismu a vysvětlí vám, že to co jste si usmysleli, přece nemůže v takovém prostředí fungovat.

Neseďte pořád na zadku a nečekejte, až změnu udělá místo vás někdo jiný.

Kdy, když ne teď!

Když budete pořád tvrdit, že nemáte čas začít s vlastními sny, opravdu je nikdy nezhmotníte. Schválně, koukáte večer na televizi? Vysedáváte v hospodě? Dáváte si šlofíka po obědě?

Na blbosti si čas vždy najdete – závazkům navzdory.

Svou kritiku schytaly i moderní startupy. Protože – firma bez jasné cesty k tvorbě zisku není firmou, je to jen koníček. Budujete firmu a už teď myslíte na její prodej? Jste blíže spíše k jejímu pádu, než k opravdu výhodnému prodeji.

Pokrok nezastavíte

K pokroku ve vlastním podnikání vede trnitá cesta. Ale každý krůček se počítá. Stačí dostat se do rytmu a držet se ho. Rozhodovat se rychle, efektivně, nic neodkládat a využívat momentální inspirace, protože ta je pomíjivá. Produktivita a rychlost jsou zásadní, rychlejší totiž vyhrává. Ale nestaňte se workoholiky a nezapomínejte jít spát.

Zapomeňte na známé úsloví zákazník má vždycky pravdu a naučte se říkat ne. Podřizovat své podnikání každému přání vede do záhuby. Restart radí – nechte zákazníky, ať vás přerostou. Zajímavé je zjištění, že když lidem trpělivě vysvětlíte své postoje, vykazují překvapivou míru pochopení.

Otevřete se světu

Jde to i bez PR oddělení. Nemusíte utrácet za reklamy, když budujte postupně své publikum. A konkurence? Její neustálé šmírování a analyzování vás jen svede z vlastní cesty. Nechcete se jí přece vyrovnat, chcete být jiní a lepší.

Když jste autentičtí, přiznáváte své chyby a necháte lidi nakouknout do své kuchyně, bude vaše firma hodna důvěry a následování. Stanete se zapamatovatelní i bez budování značky přes bilboardy u silnice.

Opravdu potřebujete zaměstnance?

Když začínáte o nuly, děláte si všechno sami osobně. Sami programujete, zvedáte telefony, stojíte za pultem, počítáte si daně… Pomocnou sílu si přiberte, až už to vážně bude o ústa. Dokonce ani když už bude firma hezky šlapat, aniž byste v ní museli trávit 24 hodin denně, nemusíte za každou cenu růst a zakládat novou pobočku, vytvářet nové produkty, rozšiřovat služby. Můžete zůstat malí, když vám to tak vyhovuje.

Nejlepší firmy vždycky začínají někde v garáži. A můžete tak začít i ta vaše.

V knize Restart je další spousta postřehů, které můžete, ale nemusíte využít ve svém podnikání. Jako např. radu dělejte to jako drogoví dealeři.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn