Doba je rychlá. Informací kolem nás je tolik, že je ani nestíháme zpracovávat. Žijeme on-line, moderní technologie tomu mohutně nahrávají. A přesto se příliš často stává, že obsah webů firem i drobných podnikatelů není aktualizovaný a hlásá světu neplatné akční nabídky, poslední novinky staré několik měsíců, nebo kontaktní údaje na zaměstnance, který už ve firmě nepracuje.
Kdy je hotovo?
Představte si, že jste firma s dostatečným rozpočtem na zadání zakázky na nový web. Najmete si odborníka, ten vám za adekvátní peníz sestaví web na míru podle vašich představ a v ideálním případě i potřeb. Nový web vám slavnostně předá. Hotovo.
Nebo není? Máte zajištěného kompetentního člověka pro správu webu? Kdo z firmy bude dodávat aktuální informace? Je web začleněný do firemní propagace? Máte připravenou strategii dalšího rozvoje? Umíte svůj web používat? Protože toto je teprve začátek!
Moje zkušenosti z firemního prostředí jsou bohužel dost špatné. Po dokončení webu nikdo nemá čas dodávat informace k publikaci. Proto si vždy určete osobu zodpovědnou za obsah, kterým se na internetu prezentujete a to nejen na svém webu, ale i na sociálních sítích. Vše musí být provázané a konzistentní. Web je součástí marketingu, je nástrojem. Stále dost podnikatelů ke své smůle vnímá web jen jako statickou vizitku, kterou přece musí mít.
Jak vyhazovat peníze oknem
Naprosto neuvěřitelnou zkušenost mám s jednou agenturou, která s klientem za více než štědrý budget nasmlouvala roční propagaci firmy při rozjezdu plus nový web. Je to dlouhý příběh, ale perličkou na dortíku bylo zjištění, že PPC reklamy s odkazem na web běžely už v době, kdy se samotný web teprve vytvářel (spíše stagnoval), nebyly na něm žádné relevantní texty a byl zkrátka ve fázi, kdy ho neměl nikdo vidět. Prý se budovalo povědomí o značce.
Znáte kotlíkovou dotaci? Letos jsme se rozhoupali a šli jsme do toho. Manžel sbíral dostupné informace, byl i na školení Ústeckého kraje, na internetu přečetl, co se dalo. Stal se z něj kotlíkový odborník. Už zbývalo jen najít někoho kompetentního, kdo nám kotel odborně nainstaluje a podloží razítky. Naproti posilovny kam chodím, je na plotě hned několik reklamních plachet místních firem. A nechybí specialista hlásající zajištění kotlíkových dotací až XY tisíc. Reklama tam visí už asi rok, nebo možná více, budou to jistě odborníci s dlouhou praxí.
A co myslíte, že mají na svých webových stránkách? Všechno. Jen ne kotlíkové dotace. Nakonec nám s kotlem pomohl živnostník z naší vesnice.
Obsah je důležitý
Píše se o tom, mluví se o tom, každý to chce dělat. Ale nikdo na to nemá čas. Obsahový marketing. Jeho základem jsou texty, mraky textů. Ale hlavně kvalitní texty. Už při zakázce webu musíte vědět, jestli budete přidávat nový obsah, jak často a za jakým účelem. Nejlepší formou je blogování.
Neděste se, blog není jen zábavou teenagerek. Blogují velké i malé firmy, živnostníci, zájmové skupiny i jedinci nadšení svým koníčkem. Právě blog otevře dveře, kterými vaši potenciální zákazníci nahlížejí do vaší kuchyně. Vy si budujete pozici odborníka na dané téma. Své publikum informujete a vzděláváte.
Součástí obsahového marketingu je další propagace těchto textů, musíte přilákat relevantní čtenáře. Takové, co mají o vaše téma zájem a jsou vaší cílovou skupinou. Velmi důležitou částí webu jsou prodejní stránky. To jsou právě ty, které směrují návštěvníka ke koupi. Nenásilnou, ale přesvědčivou formou. Bez oklik a rovnou cestou k vašemu cíli – objednávce.