Někdy v roce 2016 jsem v knihovně narazila na čerstvou várku nové knihy Jana Řezáče Web ostrý jako břitva. Asi čtyři vydání vonící novotou převyšovala ostatní knihy v polici a já po jedné z nich samozřejmě lačně skočila. V té době jsem pracovala na redesignu většího webu a tak se mi kniha celkem hodila.
Kniha je nejenom maximálně užitečná, ale taky krásná. Vizuál knihy podkresluje každé slovo, tím tvoří komplexní výstup, který dává smysl a umocňuje věrohodnost autorových myšlenek, rad a postřehů. Když jsem pak knihu vracela, byla jsem pevně přesvědčena, že si ji v budoucnu ještě někdy znovu vypůjčím. Dotyčnou polici kontroluji při každé návštěvě knihovny. Až minulý týden se tam znovu objevila. Už nebyla tak krásná, jako tehdy. Bylo na ní vidět, že jde doslova z ruky do ruky a mnoho čtenářů v ní poctivě listovalo. Na hodnotě ji to však neubralo, spíše naopak.
Tentokrát jsem měla dost času, tak jsem si knížku prolistovala hned v knihovně a pročetla pasáže, které jsou pro mě aktuální v současnosti. Web ostrý jako břitva se zaměřuje spíše na postupy při tvorbě většího webového projektu, ale mnoho postřehů se dá uplatnit i na menší zakázky pro klienty, kteří nemají stotisícové rozpočty a pro jejich potřeby je ideální webová stránka na redakčním systému, jejíž tvorbě se věnuji i já.
Jaké weby fungují?
Cílová skupina mých zákazníků se skládá z jednotlivců (živnostníků i soukromých osob) a menších firem. Pro jejich projekty se vysoké investice nevyplatí z jednoduchého důvodu – nemají rozumnou návratnost vkladu. Ale i nízkonákladové weby musí fungovat.
Na začátku je nejdůležitější uvědomit si, jaký má web splňovat přínos. Většinou jde o finanční zisk. Je ale potřeba počítat s tím, že zisk nepřijde ihned – web nezačne vydělávat spuštěním do veřejného prostoru. Co tedy můžeme očekávat a podle toho web uzpůsobit?
konverzní akce (dobře měřitelná)
- vyplnění objednávky
- sdílení obsahu na sociálních sítích
- registrace do newsletteru
získání informace (hůře měřitelná)
- návštěvník najde co hledal, obsah konzumuje a odchází
- jedná se o dlouhodobý proces
- kvalitní obsah zvyšuje návštěvnost a možnosti konverzí
vyvolávání emocí
- budování brandu
- šíření zážitku mezi známé
- cílené návraty pro nové informace
Web by měl sloužit k budování vztahu klient a značka. Málokdy provede návštěvník konverzi při prvním kontaktu. Je potřeba vzbudit důvěru a ta se buduje dlouhodobě, zároveň je lehké o ni rychle přijít.
A jaké naopak nefungují?
špatně navržený web
- neosloví cílovou skupinu
- je pomalý, nepoužitelný
- je od pohledu nedůvěryhodný, zastaralý
váznoucí komunikace
- vzájemné nepochopení klienta x tvůrce
- zásahy více lidí, kdy každý má nějaký požadavek a názor
chybějící marketing
- spuštěním webu se svět nezmění
- je nutná navazující marketingová strategie
Web není samostatná jednotka. Měl by už při vytváření poptávky mít své místo v plánech zadavatele.
Co bude chtít tvůrce webu vědět?
Před oslovením tvůrce, který by vám měl web navrhnout a sestavit, si připravte a ujasněte hned několik důležitých informací o sobě a svých plánech. Zejména pokud web bude součástí vašeho podnikání, sdělte mu/ji (mně 😉 ) tato základní fakta:
- kdo jste a co děláte
- proč by měl návštěvník webu chtít váš produkt/službu
- kdo jsou vaši zákazníci
- na jakém trhu působíte
- jaká máte od webu očekávání
- jak bude web dál podporovaný – navazující aktivity, propagace…
Neostýchejte se také nastínit svou představu o designu. Nechat volnou ruku webdesignerovi se zdá být velkorysé, ale praktičtější je zmínit některé weby, které jsou vám svým zpracováním sympatické a tvůrce pak má představu o mantinelech, ve kterých se může pohybovat. Ušetříte si navzájem spoustu času, nervů i financí.
Za kolik?
Když už víte, co chcete, je potřeba dohodnout cenu. Ta se odvíjí od rozsahu webové stránky a požadovaných funkcích. V případě WordPressu také hraje roli případné zakoupení licence na šablonu a pluginy. Dá se samozřejmě vystavět web bez placených součástí, záleží na nárocích. V budgetu si ponechejte rezervu i na další případné dodělávky, které vás napadnou během tvorby a nebyly v původní ceně zahrnuty.
Navazující práce po odevzdání hotového webu – správa obsahu, aktualizace systému a jeho součástí – také budou něco stát. Ovšem zanedbaný nebo dokonce napadený web se prodraží podstatně více, než jeho průběžná údržba.
V neposlední řadě počítejte s finanční zálohou před začátkem tvorby webu.
Termíny ASAP
Termíny jsou bezesporu praktickou záležitostí, netrvejte však na příliš krátkých lhůtách. Znáte to – práce kvapná, málo platná. Navíc vždy přiletí nějaká černá labuť, která do lhůty tzv. hodí vidle. Důležitá je plynulá komunikace z obou stran. Osobně mám orientační termín jeden měsíc na střední web, ale často se odevzdání webu posunuje. Nemám podklady, čekám na odpovědi, klient vlastně neví, co chce. Ale vždy to dobře dopadlo. Osobně se snažím, aby byl klient spokojený a celá transakce byla win-win.