Close

Recenze: Restart

Četla jsem hodně chvalozpěvů na knížku Restart zakladatelů firmy 37signals Jasona Frieda a Davida Heinemeiera Hanssona. Takže jsem po ní nadšeně skočila, když na mě v knihovně šibalsky zamrkala z poličky. První dojmy však byly zklamáním. Stačí však pochopit filozofii autorů a krátkým stručným kapitolám propadnete.

Všechno špatně

Je tam vše a jinak, než čekáte. Zapomeňte, co jste si dosud mysleli o podnikání. Ostatně dost bylo „podnikatelů“. Říkejme si iniciátoři. V současné době získává podnikání úplně nové rozměry. Žijeme v době, která boří mýty a tomu je potřeba se přizpůsobit. Ba co víc – využít situaci na maximum.

Do deseti oddílů je zařazeno 86 tipů, které otevírají novou realitu v budování byznysu. Začíná se zhurta – demontáží a radou ignorujte reálný svět. Protože lidé z reálného světa jsou plni pesimismu a vysvětlí vám, že to co jste si usmysleli, přece nemůže v takovém prostředí fungovat.

Neseďte pořád na zadku a nečekejte, až změnu udělá místo vás někdo jiný.

Kdy, když ne teď!

Když budete pořád tvrdit, že nemáte čas začít s vlastními sny, opravdu je nikdy nezhmotníte. Schválně, koukáte večer na televizi? Vysedáváte v hospodě? Dáváte si šlofíka po obědě?

Na blbosti si čas vždy najdete – závazkům navzdory.

Svou kritiku schytaly i moderní startupy. Protože – firma bez jasné cesty k tvorbě zisku není firmou, je to jen koníček. Budujete firmu a už teď myslíte na její prodej? Jste blíže spíše k jejímu pádu, než k opravdu výhodnému prodeji.

Pokrok nezastavíte

K pokroku ve vlastním podnikání vede trnitá cesta. Ale každý krůček se počítá. Stačí dostat se do rytmu a držet se ho. Rozhodovat se rychle, efektivně, nic neodkládat a využívat momentální inspirace, protože ta je pomíjivá. Produktivita a rychlost jsou zásadní, rychlejší totiž vyhrává. Ale nestaňte se workoholiky a nezapomínejte jít spát.

Zapomeňte na známé úsloví zákazník má vždycky pravdu a naučte se říkat ne. Podřizovat své podnikání každému přání vede do záhuby. Restart radí – nechte zákazníky, ať vás přerostou. Zajímavé je zjištění, že když lidem trpělivě vysvětlíte své postoje, vykazují překvapivou míru pochopení.

Otevřete se světu

Jde to i bez PR oddělení. Nemusíte utrácet za reklamy, když budujte postupně své publikum. A konkurence? Její neustálé šmírování a analyzování vás jen svede z vlastní cesty. Nechcete se jí přece vyrovnat, chcete být jiní a lepší.

Když jste autentičtí, přiznáváte své chyby a necháte lidi nakouknout do své kuchyně, bude vaše firma hodna důvěry a následování. Stanete se zapamatovatelní i bez budování značky přes bilboardy u silnice.

Opravdu potřebujete zaměstnance?

Když začínáte o nuly, děláte si všechno sami osobně. Sami programujete, zvedáte telefony, stojíte za pultem, počítáte si daně… Pomocnou sílu si přiberte, až už to vážně bude o ústa. Dokonce ani když už bude firma hezky šlapat, aniž byste v ní museli trávit 24 hodin denně, nemusíte za každou cenu růst a zakládat novou pobočku, vytvářet nové produkty, rozšiřovat služby. Můžete zůstat malí, když vám to tak vyhovuje.

Nejlepší firmy vždycky začínají někde v garáži. A můžete tak začít i ta vaše.

 

V knize Restart je další spousta postřehů, které můžete, ale nemusíte využít ve svém podnikání. Jako např. radu dělejte to jako drogoví dealeři.

 

Pošli to dál
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  

Napsat komentář

nahoru